Recenzie vALLuntar: La marginea lumii

Trebuie să accepţi tainele, oricare ar fi ele

la-marginea-lumii-astrid-wendlandtLa Marginea lumii este debutul literar al jurnalistei canadiane Astrid Wendlandt şi, totodată, o mărturie a călătoriilor pe care aceasta le-a făcut în tundra rusească în anii 2001, 2005, 2006 şi 2007.
Intrigată de “destinele individuale” ce-i distanţează tot mai mult pe inuţii canadieni (căzuţi în alcoolism şi inadaptaţi social) de neneţii din tundra rusească – pe care-i consideră ca făcând parte din acelaşi neam – tânăra jurnalistă porneşte pe urmele celor din urmă. Desigur, această constatate nu este o motiviţie suficient de puternică pentru o femeie să înfrunte (de multe ori, de una singură) vitregiile tundrei ruseşti, însă, dacă ţinem cont de faptul că Astrid este ea însăşi de origine inuită (prin bunica din partea mamei), atunci căutarea capătă şi mai mult sens. Pentru că, dacă nu v-am spus încă, această carte este şi una a căutării.

Stilul în care a fost scrisă este alert, incisiv – un adevărat bombardament cu fraze scurte şi concise, specifice jurnaliştilor – însă nu-i lipsesc nici farmecul şi nici sensibilitatea. Dimpotrivă, sunt unele pasaje atât de încărcate de lirism (fără a pica, însă, în melodramă) încât ajungi să înţelegi şi chiar să simţifascinaţia autoarei pentru acest popor încercat în timpul comunismului şi uitat complet de actualul guvern.

Mărturisesc că, după ce am terminat de lecturat O călătorie la marginea lumii, nu am ştiut unde s-o încadrez. Termenul de literatură de călătorie mi se pare restrictiv când mă gândesc că această carte poate fi interesantă pentru o largă categorie de cititori. Sunt atâtea chei în care poate fi citită şi interpretată, încât este greu să le enumăr pe toate fără să omit vreuna: călătoria ca act al cunoaşterii de sine, cultura şi civilizaţia neneţă, ciocnirea dintre tradiţionalism şi modernitate în tundră, “moştenirea” deportărilor comuniste. Însă, indiferent pe care dintre ele aţi alege-o, veţi descoperi în spatele cuvintelor o poveste fascinantă, trăită de o femeie puternică.

4/5 stele

Acest roman participă la cea de-a doua ediţie a campaniei vAlluntar organizată de Grupul Editorial All, căruia îi mulţumesc pentru implicare şi cărţile oferite.
Vouă vă mulţumesc pentru comentariile de data trecută (mai am nevoie de unul singur pentru a planta copacul) şi vă reamintesc că scopul campaniei vALLuntar este de a planta cât mai mulţi copaci (cu sprijinul Romsilva) pe baza comentariilor pe care le va obţine fiecare dintre recenziile participante.
15 comentarii (de la autori diferiţi)= un copac. Deci ştiţi ce aveţi de făcut icon smile Recenzie vALLuntar: Fiul Arhanghelului Mihail

Mâţă afurisită, născută pentru a supune oamenii torturilor mâţeşti. De mai bine de 5 ani trăieşte printre bipezi cu gândul de a le face zile negre. De cele mai multe ori, reuşeşte.
Cunoscută sub numele de: Bestia, Drac, Sătănilă, Sarsailă, Drăcilă Berbeleac.

Kirb.zât – who has written posts on Kirb's Crib.

14 thoughts on “Recenzie vALLuntar: La marginea lumii

1. O Oană

Nu-i genul de carte pe care o citesc în general, dar pare interesantă. În plus, aș vrea să descopăr lucruri noi despre părți diferite ale lumii, iar Rusia nu face excepție.

2. Ihrielle

Chiar o recomand. Sigur veti gasi ceva care sa va atraga 🙂

MadRaider, cartea este mult mai interesanta decat am lasat eu sa se inteleaga prin lungimea recenziei. Sincera sa fiu, m-am si grabit sa termin de scris ca sa ma incadrez in timp si mi-au scapat foarte multe lucruri.

3. child

ba ai scris f bine, rostul unei recenzii e sa atraga atentia nu sa dea toate detaliile, nu inlocuieste o lectura 🙂

eu am mai citit o carte din seria aceasta a editurii all, vad ca e interesanta

4. ggl

Ăştia care vreţi atât de mult în Rusia, citiţi întâi cartea lui Walter Ghidibaca, care a mers cu o Dacie 1300 din Cluj până la Vladivostok, după care şi-a petrecut opt luni într-o închisoare rusească. Cartea se numeşte Totul e bine când se termină prost şi e disponibilă integral şi pe net. Dacă vă interesează mai mult călătoria decât pârnaia, citiţi mai bine Hello Siberia.